Polski rynek IT ma już za sobą fazę dwucyfrowych wzrostów, wciąż jednak nie osiągnął pełnej dojrzałości. Według IDC oznaką dojrzałości rynku jest proporcjonalny udział sprzedaży sprzętu, oprogramowania i usług. W Polsce w 2019 roku aż 51% obrotów przypadło na sprzęt, 32% zajęły usługi, zaś oprogramowanie miało tylko 17%. Wielkość całego tynku ITC w Polsce szacuje się na około 19 mld dolarów*. Nie ulega zatem wątpliwości, że polski rynek IT wciąż rośnie i oferuje spore możliwości rozwoju dostawcom sprzętu, oprogramowania oraz usług teleinformatycznych.
Wielu dostawców nie ma w Polsce na tyle rozwiniętych struktur sprzedaży i tak dużych przychodów, aby zatrudniać tu lokalnych specjalistów marketingu. Często posiłkują się wsparciem dystrybutora lub partnera handlowego. Czy to jest jednak wystarczające? Dystrybutor lub reseller na ogół współpracuje z wieloma dostawcami i skupia swoje wysiłki na tych produktach, które przynoszą mu największy zysk. Zwykle są to marki już rozwinięte i dobrze znane na rynku. Powstaje zatem swego rodzaju błędne koło, bo przecież wchodzący na rynek produkt potrzebuje znacznie więcej zaangażowania by zbudować świadomość marki i reputację.
W takich przypadkach warto skorzystać z usług agencji marketingowej w Polsce. Najlepiej, jeśli będzie to agencja doświadczona we współpracy z firmami z branży IT, znająca realia i język tego rynku, a także podmioty na nim występujące.
Agencja marketingowa w Polsce może pełnić rolę lokalnego działu marketingu i realizować kompleksową obsługę działań marketingowych w Polsce: organizować eventy, współpracować z mediami w zakresie działań reklamowych (płatnych) i Public Relations, prowadzić profile w mediach społecznościowych, organizować kampanie pozyskiwania leadów sprzedażowych i telemarketing, współpracować z influencerami, tworzyć lokalny content (ulotki, broszury, artykuły, e-mailingi, strony internetowe).
Wsparcie agencji marketingowej w Polsce może również dotyczyć rozwijania kanału sprzedaży – rekrutacji nowych partnerów i aktywizacji istniejących. Agencja może wspierać partnerów we wspólnych akcjach marketingowych z producentem, dbać o efektywność tych działań i właściwe wykorzystanie środków z funduszu współpracy marketingowej (COOP lub MDF).
Wybierając agencję marketingową w Polsce zwróć uwagę na to, czy agencja ma doświadczenie we współpracy z firmami z branży IT. Rynek IT, w szczególności B2B, posługuje się specyficznym językiem i bardzo ważne jest, aby Twoja komunikacja brzmiała profesjonalnie dla specjalistów w tej dziedzinie. Osoba niedoświadczona bardzo łatwo może popełnić błąd, który odbiorcy mogą ocenić jako brak profesjonalizmu i wiedzy, co może wpłynąć fatalnie na reputację marki. Zapoznaj się z portfolio agencji, listą jej klientów i ich opiniami. Wybierz tą firmę, która specjalizuje się w obsłudze firm IT i ma międzynarodowe doświadczenie.
Od czego zależą koszty obsługi przez agencję marketingową w Polsce? Na pewno od zakresu współpracy - ilości godzin potrzebnych by zrealizować założenia umowy. Jeżeli przedmiotem współpracy są płatne działania reklamowe realizowane przez firmy zewnętrzne, na przykład reklama prasowa lub online, kampanie Google Ads lub w mediach społecznościowych, czy mailingi, ich koszt jest znaczącym elementem całego budżetu. Znaczenie może mieć również wielkość samej agencji – duże agencje mają wyższe koszty własne, które znajdują często odzwierciedlenie w poziomie cen usług agencji. Firmy międzynarodowe na pewno zauważą, że w Polsce koszty usług wciąż są niższe niż w krajach Europy Zachodniej, co wynika w szczególności z niższych kosztów pracy.
*Rynek IT i telekomunikacji w Polsce - raport 2020, Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji oraz IDC